En wat zegt het regegeerakkoord over duurzame mobiliteit en verkeersveiligheid?
10.1.1 Duurzaam
Het verzekeren van een duurzame mobiliteit vormt een grote uitdaging en is belangrijk voor onze economie, het milieu en de luchtkwaliteit. Co-modaliteit is voor de regering het uitgangspunt. Daarbij wordt ingezet op een ketenmobiliteit en worden de verschillende verplaatsingsvormen op elkaar afgestemd.
De regering creëert een wettelijk kader voor het mobiliteitsbudget zodat het ook vlot en eenvoudig kan toegepast worden. Het is cruciaal dat ons wagenpark de komende jaren drastisch vergroent. Daarom geeft de Regering er de voorkeur aan dat de nieuwe dienstvoertuigen van alle federale overheidsdiensten en instellingen elektrisch, hybride of CNG zijn.
De regering zal, in overleg met de gefedereerde entiteiten, de vigerende wetgeving op permanente basis evalueren om technologische evoluties te ondersteunen (vb. driverless cars, Intelligent Speed Adaptation (ISA), alcoholsot) en het nodige juridische kader voorbereiden om deze technologische innovaties te kunnen implementeren in het verkeer.
De regering zal er ook over waken dat tijdig de nodige acties worden ondernomen om in België Intelligent Transport Systems(ITS)in voertuigen te implementeren binnen de diverse prioritaire gebieden die door de ITS kaderrichtlijn en kaderwet zijn voorzien(bv.eCall, de koppeling van het voertuig aan de verkeersinfrastructuur, voertuigbeveiliging en vrachtbeheer).
10.1.2 Veiligheid
De regering zal haar inspanningen inzake verkeersveiligheid voortzetten in coördinatie met de Gewesten. Zij zal maatregelennemen zodat het aantal zwaargewonden substantieel daalt en schrijft zich in in de Europese doelstellingen om tegen 2020 het aantal verkeersdoden met 50% te doen afnemen ten opzichte van 2010.
Te dien einde zal de regering alles in het werk stellen opdat de politie, door intensieve controles inzonderheid op alcohol-en druggebruik in het wegverkeer en overdreven snelheid, de verkeersagressie ende wegpiraten zou kunnen aanpakken. Het behalen van het streefcijfer van de Staten-Generaal voor de verkeersveiligheid moet daarbij de doelstelling zijn, dit wil zeggen: één op de driebestuurders controleren op alcohol, drugs en gordeldracht en 40 miljoen voertuigen op snelheid. De versterkte controle omvat ook het verzekerd zijn van het voertuig, de inschrijving ervan en het bezit van een geldig rijbewijs.
De regering maakt werk van een systematische aanpak van recidive. In dat kader wordt onderzocht welk instrument zoals een snellere identificatie van zware inbreuken, een snellere intrekking van het rijbewijs gevolgd door een nieuw rijexamen, het rijbewijs op punten , de cursusverplichtingen, een verhoging van de boetes, …. best kan ingezet worden.
De regering stimuleert het fietsgebruik en neemt maatregelen om het stijgende aantal slachtoffers onder voetgangers, fietsers en motorrijders om te buigen. De regering zal, in samenwerking met de Gewesten, een betere verkeersongevallenregistratie opzetten door in de toekomst niet alleen rekening te houden met de politieregistratie, maar ook met registratie door ziekenhuizen en verzekeringsmaatschappijen. De geïnteresseerde openbare besturen zullen toegang krijgen tot deze open data die geaggregeerd en geanonimiseerd worden teneinde de privacy te waarborgen
De regering zal ervoor zorgen dat door een goede ongevallenanalyse de oorzaken van ongevallen kunnen worden achterhaald, zodat de nodige beleidsmaatregelen kunnen worden getroffen.
De regering zal, in nauw overleg met de Gewesten, de wegcode grondig vereenvoudigen en er alle anomalieën uithalen. Ze zal tevens zorgen voor een nieuwe codificatie.
10.1.3 Wegvervoer
Wat de transportsector in het algemeen betreft, zal de regering er zich van verzekeren dat de voorwaarden van een loyale concurrentie tussen alle actoren van de sectoraanwezig zijn. Ze zal waken over de competitiviteit van de Belgische bedrijven in de sector. De controles op het wegvervoer krijgen een gezamenlijke en gecoördineerde aansturing
De regering zal, binnen de eigen bevoegdheden, de nodige wettelijke aanpassingen doen om de opleidingsuren van vrachtwagenchauffeur in het kader van de opleiding (ADR) als opleidingsuren te laten tellen.
Met betrekking tot de inverkeerstelling zal een administratieve vereenvoudiging doorgevoerd worden teneinde de doorlooptijd te verkorten. De regering zal met de betrokken actoren de mogelijkheid onderzoeken om de bestuurders van bromfietsen en motorfietsen te aanzien als zwakke weggebruikers t.o.v. de automobilisten.